W piątek (22 marca), w ramach cyklu zajęć edukacji emocjonalnej „Kolorowy potwór. Emocje w bibliotece” prowadzonych przez Małgorzatę Topolską, odwiedziła naszą bibliotekę grupa „Smerfów” z Przedszkola Miejskiego Nr 2 we Włodawie wraz z wychowawczynią panią Moniką Kisiel.

Grupa dzieci wraz z wychowawczynią i bibliotekarzem pozują do fotografii z czarnym potworem i książką. W tle widzimy czarne nietoperze.

To już kolejne spotkanie z sympatycznym bohaterem książki Anny Llenas „Kolorowy potwór”, któremu pomieszały się wszystkie uczucia, a każda emocja, jaką przeżywa, zabarwia go na inny kolor.
Tym razem nasz potwór przybrał kolor czarny oznaczający strach.
Zajęcia rozpoczęliśmy rozmową o tym, że strach jest bardzo silną emocją, z którą już się rodzimy. Na szczęście nasz mózg jest tak skonstruowany, że ostrzega nas przed niebezpieczeństwem dając poprzez uczucie strachu sygnał alarmowy w obliczu zagrożenia. Powiedzieliśmy sobie, czym jest strach, jak możemy go wyczuć, czego się boimy i że strach może nas zarówno przytłoczyć, ale też dać siłę, by stawić czoło zagrożeniu.
Kolejne nasze działania miały nam pomóc zwizualizować uczucie strachu. Podczas tej zabawy wspólnie wyrażaliśmy swoje emocje gestem, postawą i mimiką, a następnie opowiedzieliśmy, czego najczęściej się boimy. W kolejnej zabawie dzieci miały za zadanie określić poziom strachu w skali od 1 do 10, przy czym cyfra 1 oznacza „mały strach” a 10 „wielki strach”. Podczas zaaranżowanych przeze mnie inscenizacji - szkatułka z pająkiem-zabawką, walka z ciemnością przy pomocy latarek, wizyta „straszydła” - przedszkolaki przyznawały poszczególne noty na skali strachu… chociaż więcej było w naszej zabawie śmiechu niż strachu. Na zakończenie przećwiczyliśmy kilka wspaniałych strategii, które pomagają w radzeniu sobie ze strachem, m.in. rozluźnienia przepony, siłowanki, świadomy oddech, pchnięcia dłońmi.
Po dzisiejszym spotkaniu z kolorowym potworem zgodnie stwierdziliśmy, że „strach ma wielkie oczy”, a my możemy nad nim zapanować.
Serdecznie dziękuję wychowawczyni i wspaniałej grupie „Smerfów” za zaangażowanie podczas zajęć! :-)

Małgorzata Topolska

Fot. Ewa Szewczyk, Monika Kisiel

Po lewej stronie siedzi grupa dzieci, skierowana twarzami do prowadzącej zajęcia, która trzyma w rękach maskotkę – czarnego potwora.

Na pierwszym planie widzimy czarne dekoracje w postaci wstążek i nietoperzy. W oddali stoi grupa dzieci.

Na pierwszym planie dzieci kucają na macie, przed nimi widać czarne kulki. W oddali stoi grupka dzieci. Tło stanowią czarne dekoracje.

Na pierwszym planie  dzieci kucają na macie ze słomkami w ustach przed nimi duża czarna kula. W tle stoi duża grupa dzieci. Tło stanowią czarne dekoracje.

Grupa dzieci siedzi po turecku na macie wraz z wychowawczynią. Dzieci w parach siedzą naprzeciwko siebie opierając się dłońmi o siebie.

Na macie w okręgu klęczy prowadząca i dzieci w okręgu, trzymając dłoń na swoim brzuchu a w jego środku czarna maskotka. Tło stanowią czarne dekoracje.

Na pierwszym planie widzimy grupę dzieci. W oddali bibliotekarka w czarnej peruce. Tło stanowią czarne dekoracje.

Na pierwszym planie siedzi grupa dzieci skierowana twarzami do bibliotekarki, która trzyma w dłoni kolorową książkę a drugą pokazuje kolorową plansze. Tło stanowią czarne dekoracje.

Na pierwszym planie siedzi grupa dzieci skierowana twarzami do prowadzącej, która prezentuje dzieciom książkę pop-up. Tło stanowią czarne dekoracje.

Na pierwszym planie siedzi grupa dzieci skierowana twarzami do prowadzącej. Dzieci zgłaszają się do odpowiedzi a bibliotekarz zapisuje je na tablicy. Tło stanowią czarne dekoracje.

Dzieci wraz z opiekunami stoją w okręgu trzymając się za ręce. Tło stanowia czarne dekoracje.

Dzieci wraz z wychowawczynią i prowadzącą siedzą w okręgu na macie. W środku okręgu siedzi czarna maskotka – potwór. Tło stanowią czarne dekoracje.

Dzieci wraz z wychowawczynią i prowadzącą siedzą skuleni w okręgu na macie. W środku okręgu siedzi czarna maskotka – potwór. Tło stanowią czarne dekoracje.

Grupa dzieci siedzi w okręgu na macie w środku ułożone są czarne numerki i pająk- zabawka, który jest głaskany przez dzieci.

Na pierwszym planie siedzą dzieci w małych grupkach na macie. Każda grupa ma przed sobą czarne numery. Dzieci w poszczególnych grupach, unoszą w dłoniach numery. W oddali stoi bibliotekarka trzymająca w dłoni czarnego pająka- maskotkę. Tło stanowią czarne dekoracje.

Grupa dzieci siedzi po turecku na macie w ciemnościach i trzymają w dłoniach zapalone latarki. Panuje ciemność. W tle widać pomarańczowe duże oczy i czarnego potwora.

Na pierwszym planie siedzi grupa dzieci. W oddali na ciemnej zasłonie widać pomarańczowe podświetlone oczy. Panuje ciemność. Dzieci oświetlają tą dekorację latarkami.

Po lewej stronie stoi bibliotekarka w czarnej peruce na głowie z prawej grupa dzieci skierowana jest twarzami do prowadzącej i oświetla ją latarkami. Panuje półmrok. Tło stanowią cienie.

Na pierwszym planie grupa dzieci siedzi na macie. W oddali stoi bibliotekarka w czarnej peruce na głowie. Tło stanowią czarne dekoracje.

Grupa dzieci biega wokół bibliotekarza. Tło stanowią czarne dekoracje.